Veselīgs dzīvesveidsApzināta sportošana

Vai vari būt apzinīgs sportojot? Kā sasniegt labākus rezultātus sportā (un ne tikai)? Praktiski padomi, ko un kā darīt, lai jebkura veida sportošana nestu labākus rezultātus.

Iepriekš jau rakstīju par to, kā trenēt savu apzinātību – jāizvirza kāda apņemšanās, kas liktu mazliet pamainīt ikdienas dzīves ritmu. Tā septembrī es sevi ierobežoju ar atturēšanos no dažādiem produktiem, kā rezultātā, sev negaidīti, atskārtu, ka daudz biežāk esmu šeit un tagad stāvoklī.

Apmeklējot ikdienas treniņus DCH studijā es sāku piefiksēt, ka esmu nedaudz pamainījis savu attieksmi treniņa laikā. Līdz šim, ejot uz grupu nodarbībām, es centos darīt visu ātri, izvēloties lielākus smagumus vai smagākos uzdevumu variantus. Mums, starp dažiem treniņu biedriem izvērtās tāda pozitīva konkurence, un katrs centās izdarīt vairāk, ātrāk, stiprāk.

Bet tad es atskārtu, ka sportojot es vairs tik daudz nedomāju par sevi, kā par citiem, un sapratu, ka ir jāmainās. Apzināta sportošana man bija kas pavisam jauns. Strādājot ar TRX vai cita veida treniņos es sāku pievērst uzmanību tam, kas notiek šeit un tagad. Es koncentrēju savu uzmanību uz muskuļiem, kas ir nodarbināti, es apzinājos, kā kustas mans ķermenis uzdevuma izpildes laikā. Man reāli sāka šķist, ka es dzirdu, kā muskulis sasprindzinās un atslābst un es jūtu gandrīz katru muskuli, kas ir iesaistīts uzdevumā. Sajūta ir lieliska! Vairs mazsvarīgs šķiet paņemtais svars vai grūtības pakāpe – tagad vairāk koncentrējoties uz uzdevuma pareizu un apzinātu izpildi – pildot to ar tādu svaru, vai tik ilgi, kamēr to varu izpildīt pareizi un precīzi.

Pameklējot informāciju internetā sapratu, ka nekādu Ameriku atklājis neesmu – ļoti daudzi top klases sportisti savās treniņu programmās aktīvi izmanto meditāciju, jogu un citas prakses, kas vairo apzinātību. Tas ne tikai palīdz izvairīties no stresa pirms un sacensību laikā, bet arī uzlabo fiziskās sagatavotības līmeni. Uztrenēta būšana šeit un tagad labāk ļauj fokusēties uz tagad darāmo, nepakļaujot sevi bailēm par rezultātu vai iespējamo neveiksmi. Līdzīgi, kā kalnos kāpēji fokusējas tikai uz nākošo soli, ko tagad sper.

Lūk daži praktiski padomi, kā attīstīt apzinātību sportojot:

  1. Paliec šeit un tagad stāvoklī, un koncentrējies uz patreizējo uzdevumu.
  2. Pārveido treniņu par kustīgo meditāciju. Koncentrējies uz katru kustību, ko veic, apzinies visas tās ķermeņa daļas, kas piedalās šajā procesā.
  3. Pirms treniņa atgādini sev mērķi, nolūku ar kādu esi atnācis sportot. Gan īstermiņa, gan ilgtermiņa. Vienalga, vai tas būtu nomest svaru, uzaudzēt muskuļus vai attīstīt sevī spēku vai lokanību.
  4. Seko līdzi savai elpošanai sportošanas laikā. Piefiksē, vai neaizturi elpu, vai elpa plūst vienmērīgi. (Atceros, ka reiz noskrēju 10 km ar nodomu – elpot tikai caur degunu.
  5. Seko līdzi sava ķermeņa sajūtām. Ieklausies, kā ķermenis jūtas nodarbības laikā – vai kaut kur nav izveidojies kāds saspringums vai sāpes.

Protams, ka uzreiz visas šīs lietas ievērot būs diezgan grūti, tomēr jāatceras, ka būt apzinātam var iemācīties tikai praktizējot.

Tādēļ nākamo reizi, kad skriesi, brauksi ar velo, nodarbosies sporta klubā, vai kā savādāk sportosi – esi vērīgs pret sevi, ieklausies savā ķermenī un koncentrējies uz katru mirkli.

Lai izdodas!

1 viedoklis

Atbildēt

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Post comment